torsdag 28 februari 2013

Finns det ekobilar?

Jag är som sagt en miljökämpe men inte direkt en miljönörd. Jag åker inte häst och vagn och värmer inte upp huset med kobajs. Men jag gör vad jag kan, och lite till, och ja, jag vet det finns INGEN miljövänlig bil, men det finns lite bättre bilar, och jag vill ha ett av de bättre alternativen.
Nu köpte vi en rätt stor båt i höstas, och ett krav jag hade för att rättfärdiga detta var att vi skulle göra oss av med makens bil och han skulle skaffa en miljöbil.
Men ordet miljöbil är rätt uttjatat ord och jag tycker inte det stämmer i många bemärkelser. En bil som är bensinsnål och går på el tex en Lexus, som ändå är en stoooor bil, kan det verkligen vara en miljöbil?
Jag själv kör runt en miniliten dieselbil som drar 0,5 l/mil. Den stänger av sig vid rödljusen och det som är mest miljövänligt är väl att jag knappt använder den.
De bilar vi idag provkörde var en Audi A3, Lexus 450, Lexus CT, och en Passat gasbil. Jag har varit väldigt inne på en gasbil, men den kändes väldigt stor. Lika stor som vår Audi A6, och jag gillar lite mindre nätta bilar.
Samtidigt som jag känner att om gasbilar ska bli mer lättillgängliga och accepterade så måste ju folk börja köpa dem, och det är ju jag som är "folk", alltså måste jag föregå med gott exempel. Men sedan vill jag av miljöskäl inte beställa någon bil, utan jag vill ha en begagnad som "redan finns".
Men ett fel vi gjorde som jag nu grämer mig över är att köra en gasbil modell rätt tråkig (Passat) och en lyxig Lexus på samma dag. Det är löjligt vilken körglädje en Lexus har. Den är säker, rymlig och attraktiv.
Så vi har en del att prata om ikväll.
Kanske blir två hybrider av hela den här soppan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar