måndag 6 augusti 2012

Regn och dagis

Var ute nästan en vecka med båten men bestämde oss igår för att åka hem då det skulle bli dåligt väder.
Imorse vaknade jag innan barnen och började tvätta och fixa. Hängde ut tvätten, det är så himla najs. Men var ju lite orolig eftersom alla mina väderappar sa att det skulle regna en timme senare hela dagen.
Det var ju lite tryckande värme imorse, men regnet kom inte förrän typ 4-5 på em. Hur kan dessa vädersiter ha så hiiiiimla fel hela tiden??
Men nu när jag tittar ut kommer tydligen hela dosen ikväll och inatt.
Tänkte åka och bada imorgon, men det kan jag ju kanske glömma.
Vi får hoppas att det går att mina hallon mår lite bättre av regnet.
Det är rätt många som stannar vid vägen och berömmer oss för vår trädgård och hallonen speciellt. Sånt är kul.
Har en granne som tycker vi ska ha café tillsammans på torpet, och det är ju viss chans att jag gör slag i saken. Det finns ju NADA i den här kommunen. Bara massa snobbar i stadsjeepar och stroppiga hundar. Alla åker bara till och från sina hus.

Känns som vi hela semestern hängt med ett Norrländskt par som bor i Ursvik. Var vi än kommit med båten så har de varit där. Himla trevliga, men shit, det är ingen myt att norrlänningar kan dricka. De hade sillunch typ varje dag, drack snapsar, öl på eftermiddagen, en liten drink före maten, massa vin till middagen och sen GT hela natten lång... En av våra första dagar med båten i somras kunde jag knappt få kontakt med maken efter att vi blev bjudna till deras båt.
Fast jag måste medge att det var en sjukt jobbig lördag i helgen, när jag faktist bara ville skjuta mig själv. Vi bastade och drack skumpa och rosé hela dagen, det satte sina spår.
Vi skulle åka till några vänner i Sandhamn, men timmarna gick och vi sms:ade att vi var på väg ungefär en gång i timmen.

Dottern har verkligen ätit jättebra, så det har blivit en del glassar. Vi har nu avancerat från grön glass till att hon fick en Daimglass. Själv har jag ätit glass en gång och jag tyckte inte ens det var gott.

Cyklade till dotterns dagis idag för jag skulle lämna ett nytt kontrakt. Hon blev verkligen ledsen när hon inte fick vara kvar. Fem barn var det där. Typiskt denna kommun igen, nästan alla föräldrar är hemma med sina barn. Antar att det är bra på ett sätt, men hon gillar verkligen sin förskola.
Nu ska hon börja på stor avdelning. Himla skönt att hon är aprilbarn. De flyttar upp alla födda -09 samtidigt, några små novemberbarn är fortfarande bebisar. Annat blir det väl med min lille decemberkille. Men jag frågade om de får sova om de haft en dålig natt och de sa att självklart tar de undan de som verkar trötta. Jag frågade inte för dottern utan för min lille skrutt som ska börja på storbarnsavdelning nästa höst. Så det är ju bra. Det är en otroligt skapande och aktiv förskola, det gillar jag. De kommer ha gymnastik, utflyktsdag, de ha en verkstad så de kan spika, banka och så. Och utegården, flera tusen kvadratmeter med hallon, jordgubbar, vinbär, krusbär, äpplen. En egen kälkbacke. I love it. Har inte ett dugg dåligt samvete att jag behöver "lämna in" dem på denna instution.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar