tisdag 18 december 2012

Halvfabrikat, socker etc

Jag är som sagt mycket noga med mat till barnen. Och ändå har jag taggat ner. Fast egentligen inte, jag bara håller rätt mycket för mig själv. Det blir sådana diskussioner. Ibland känns det som att det är präktigt och att vara förmer för att jag faktist LAGAR mat till min familj, att jag inte tycker chips och glass hör ihop med fredagsmys för en tvååring och en treåring. Speciellt om man själv inte äter det. Vi kan ha middag eller vara bjudna på middag och då kan man lyxa till det. Dottern kan få choklad och bullar vid rätt tillfälle, men en speciell dag då det ska svullas kan ju sjåsa upp det hela och så vet de för övrigt inte vilken dag det är ännu. Dottern fick godis av sin mormor när hon var på teater i helgen. Stolt som en tupp, hon kommer minnas det mer än om hon fick det varje lördag.
Det finns studier på att vi har mer tid än någonsin men lagar mindre och mindre mat. Det finns en mix eller quickfix till allt. Och ja, vi 70-talister är uppväxta på detta och vi klarade oss bra, men inte varje dag vad jag kommer ihåg. Läsk köpte man en back och den höll i evigheter, och jag var garanterat i skolåldern när det blev vanligt. Micron var det inte alla som hade på 80-talet.
Hade en kompis som inte hade det så bra ställt, och vissa dagar när jag var hemma hos henne fick vi varm choklad gjord  på torrmjölk. Mamman skämdes så, och ursäktade sig. Nu är det torrmjölk i nästan all barnmat och halvfabrikat. Välling och ersättning är baserat på torrmjölk och maltodextrin. Det är ett av de billigaste livsmedlen vi har, och så väljer vi att ha det i de vi älskar mests huvudföda. Jag förstår de som inte kan amma, men jag förstår inte de som aktivt väljer att ge sitt barn halvfabrikat. Eller jag förstår såklart, men kanske vill jag inte för jag tycker det är så ledsamt.
Barnen blir större för varje dag och det går kanske inte att lura dem lika lätt att turkisk yougurt med hallon är lika gott som Yoggi. Idag var dottern med och handlade, hon fick välja en Skyryogurt och tyckte det var jättekul. Men man får vara bestämd, man måste välja sina strider, denna är viktig för mig, därför funkar det. På morgnarna när det tjatas om vilken bilbarnstol treåringen ska sitta i spelar det mig mindre roll, bara de sitter i någon av dem.
Yoggi, O'boy, glass, sylt, sötade flingor, saft, kakor, läsk kommer tyvärr inte in i vårt hem för tillfället och det har heller inte efterfrågats. När den dagen kommer får jag ta det då. Men varje dag är en ny dag, för varje dag jag får i dem något näringsrikt och nyttigt, så är jag glad över den dagen.
Jag skulle vilja laga ÄNNU bättre mat till mina barn. Det blir rätt mycket pasta, köpt bröd, leverpastej, ketchup iofs sötad med stevia. Jag försöker baka, men de tycker mitt bröd är smuligt. De kanske uppskattar det en dag. Några gånger om året äter vi på donken, men jag kan fortfarande som tur är styra vad de ska äta där. Chicken Mc Nuggets och någon äcklig sås skulle de aldrig få. Det blir hamburgare, äppelbitar och mjölk/äppeljuice.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar