torsdag 5 juli 2012

Nä men om man skulle ta och skriva lite...

Bara för att man hänger i skärgården behöver man ju inte sluta skriva, men så verkar det ha blivit.
Den här bloggen kanske inte blev riktigt vad jag hade tänkt mig, det händer så mycket på en dag, mina val av mat och små saker jag gör för naturen, men när jag väl sitter här och ska skriva, så handlar det ändå mest om barnen.
Kort om veckan. Hängde med en annan barnfamilj i tre dagar på Sandhamn och hade det hör och häpna riktigt bra. De är lite slit och slängaktiga, stoppar våtservetter i toan, häller i ungarna 7-8 tetravällingar om dygnet per barn, (billigt) men det funkade ändå bra. Barnen är i samma ålder och leker himla bra, och det bästa var att jag åkte ett dygn innan med dottern så jag inte behövde springa alltför mycket efter två barn. Ett barn är inget barn. Jag och dottern bondade, sov tillsammans i en 80 säng. Mannen i deras familj tycker om att laga mat, så vi stod en del i köket, han gjorde Janssons, vi grillade och jag bakade kanelbullar och bröd när vädret var som värst.
Sen kom maken och vi stannade en dag till innan vi drog ut i skärgården och hittade ett bra ställe som vi stannade på till igår. Enda problemet var att vi hittade himla massa trevliga människor där som hade barn, så vi blev påbjudna på en båt och började dricka gin och tonic. (Jag hade innan försökt lägga sonen i nästan två timmar, för han tycker det är halvroligt att ligga bredvid en och sova, så de tyckte väl synd om oss)
Sen tackade vi för oss och skulle hem och då kommer en grek och häller i min man tre drickglas med mörk rökig whiskey. Sen var det tack och adjö för maken... Vi skulle åka hem tidigt nästa morgon, men han kunde knappt lyfta på huvudet. Halvroligt med aktiva barn och dunderbakis make. Det enda jag kunde tänka på var att han owes me one så att säga, så på det sättet var det värt det, hehe. Vi väntade ett par timmar, sen lånade vi en alkomätare av grannbåten. 0,36 i promille... Då var jag tvungen att köra hem båten. Jag körde rätt mycket båt när jag var yngre, men sen kom barnen och jag hamnade i kvinnofällan med amning och hela den biten, så jag har knappt kört. Det var lite nervigt, speciellt som hela familjen låg däckade i fören.. Men det gick bra.

En av mina bästa kompisar kommer hit från Malmö ikväll. Storhandlade som en galning, så jag slipper tänka på det. Hittade ekologisk jäst. Har tänkt på att det borde finnas, och så gör det det!!

Sedan har jag äntligen fått börja prenumerera på Peachy picks.
Det är en fiffig liten beauty box med ekologiska provprodukter. Jag köper en del ekologiska krämer och annat, och detta är ju verkligen ett bra sätt att kunna testa nya eller hitta produkter utan att behöva köpa en stor tub. Har inte fått den än, men har grymma förväntningar. Förra måndens grejor var nästan bara märken jag kände igen, men jag har ju inte alla saker hemma samtidigt. Kommer passa perfekt när man är ute på båten också, lovely!

Dottern är inne i en äta-som-en-mus-period. Lite jobbigt. "Det finns inga barn i Sverige som svälter" är ju en vanlig kommentar, men såklart jag skulle kunna pumpa henne med glass, korv, yougurt, mackor och sötade flingor, men eftersom jag inte köper hem sånt är det liksom tough shit. Hon borde rimligtvis vid tre års ålder kunna äta när hon är hungrig. Ibland får jag i henne mina specialpannkakor, kokt ägg, gammaldags mjölk, pasta med extra smör. Hallon fanns det inte drivvis av på sjön, men hon har redan ätit två askar sen vi kom hem igår. Idag är jag själv med lilleman och jag har en aning om att maken som skulle göra lite ärenden kommer ha köpt pizza till dottern. I alla fall nästan mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar