torsdag 6 september 2012

Tänker inte skriva nån rubrik, går det? Har ju massor med olika saker att skriva, massor att förmedla, men ändå blir det inte av.
Jag hade tänkt mig att man skulle kunna gå till min sida och få inspiration till snabba enkla maträtter, schyssta snabba mellanmål, bidra till lite sundare livstil för små och stora.
Hade ett givande samtal med en pedagog på dagis som startat en liten "matgrupp" då det verkar vara fler än jag som har synpunkter på förskolematen. Jag sa lite skämtsamt, ja men hur svårt är det att rulla lite köttbullar och steka? -Jo, men det är ju rätt svårt då köket inte ens är utrustat med stekbord.. Ett skämt? Fast å andra sidan steker jag oftast inte min köttbullar, jag lägger dem ändå i en form och stoppar in i ugnen, då kan man göra fler på kortare tid.

Just nu lunkar livet på rätt bra. Jag har tränat en del, barnen äter bra. Eller kanske har jag taggat ner. Dottern vill just nu bara ha turkisk eller gammaldags yougurt och havrefras. Men jag antar att det är ok. Bättre än när hon käkar ett helt paket leverpastej, men den fasen kanske också kommer tillbaka.
Ett tag när dottern inte åt mutade vi med glass. Eftersom hon inte åt så bra så fick hon aldrig nån glass. Win/win. Nu äter hon bra, men får ingen glass, eftersom vi inte behöver muta. Men hon frågar heller inte om det. Vi är inte på sådana ställen där det serveras glass och konstiga saker. Fikar aldrig, är oftast hemma efter förskolan, vårt hem är ju rätt spännande var vi än är. Tomten är på 6000 kvm och det hittas nya outforskade vrår varje dag.

Dottern var inte så himla sugen på förskolan i flera veckor, men nu är hon verkligen taggad. Fick lite vägledning i att jag vi ofta missar samlingen 8:45, men nu har hon varit med hela veckan och hon tycker det är kul. Hon vaknar fortfarande rätt sent på morgonen, ofta efter åtta men i och med att de serverar frukost på förskolan så kan jag med lite lirk bli klar på typ 20-25 min på morgonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar