tisdag 2 oktober 2012

Så inspirerad

Kom precis hem från en fantastisk föreläsning på Världens eko som handlade om mat. Lisa Deutsch höll föredrag och det var bara så proffsigt. Bara det att man säger att man dricker svenskt kaffe och köper svenskt kött. Hade faktist inte riktigt aning om att en "svensk" ko inte överhuvudtaget ätit svenskt foder. 60% av av vår import till Sverige är djurfoder. Och att ägg oftast är från Finland om de inte är KRAVmärkta. Oftast vet man ju vad man köper i affären men restauranger och storkök köper ju det som är billigast.
Och hon berättade att ju bättre vår ekonomi blir, ju mer medvetna vi blir, så ÖKAR importen av kött.. Går inte ihop. Så nu är det ännu en anledning att köpa ekologiskt kött, eller ännu hellre direkt från bonden. Där måste bonden själv producera 80% av fodret. Hejja hejja!

Var ju i Norge häromveckan och var väldigt förvånad hur långt efter de är i matmedvetenhet. Deras matutbud är riktigt kasst. De har färgmedel i smöret!? Det finns inget ekologiskt/klimatsmart whatsoever i livsmedelaffären inte ens ekologisk mjölk. Och detta är vårt närmaste grannland, som känns ganska civiliserat. Barn och vuxna käkar smörgåsar till lunch, gärna sylt på mackan. Lite som det var när jag växte upp. O'boy och rostisar med marmelad på, vilken vardag som helst, inga konstigheter.

Sedan blev jag jätteglad över att en person i ett forum som jag tillhör bad mig läsa igenom och kommentera ett föredrag om socker som hon skulle hålla.
Jag har tänkt på att jag inte försöker verka för radikal i min blogg, skriver att jag kanske gett mina barn en kanelbulle, som om jag vore "normal". Men det sjuka är att många kanske gör detta rätt ofta, och de skriver istället när de varit duktiga och lagat köttbullar eller nåt. Jag skriver när jag "fuskat" istället, för 95% av det jag ger barnen är till hundra procent ren och felfri mat. Jag bakar allt bröd själv, kokar egen välling till lilleman, kokar bär till barnens morgonyogurt. River lite äpple eller tinar äppelmos till gröten utan att tänka. Det tar fem minuter att värma lite frysta hallon på spisen. För mig är det inte jobbigt, nånting som jag bara gör ibland. Om jag hittar lingon i affären fryser jag in eller gör rårörda lingon. Vilket gör mig så pretto att det är sjukt. Min make brukar skämta och säga att det skulle vara värre för honom att undanhålla ett McDonaldsbesök än att han skulle vara otrogen.. Skämt åsido, störd är jag, men det finns väl värre saker.antar.jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar