onsdag 7 november 2012

Lite ditt och datt

Nu var det ett tag sedan det skrevs. Hunnit med en flygresa till Aqaba och kommit till ett kolossalt stort resort alldeles utanför. Jag är emot resorts, men detta är helt ok. Mycket internationellt, muslimska kvinnor badar med jeans och burka, och vissa har till och med sina barns armsimkuddar och fnittrar som småflickor när de förs ner i vattnet av sin män som självklart har badshorts och solglasögon.
Resan gick otroligt bra. Det var bara lite mycket innan vi väl SATT på våra platser i planet. My god, packning gick käpprätt åt h-e, hann liksom inte med. Jag har tre toppar, två klänningar och ett par vita jeans.. Glömde shorts, kjolar, skor, solglasögon.. Men kidsen har allt som de behöver det är väl huvudsaken. Men som sagt, barnen var glada, skojade och höll låda för medpassagerare. Man
märker ju om det blir dålig stämning. Lilleman hittade den sötaste lille killen redan på Arlanda som han fullkomligt älskade att busa med. De sprang runt och kiknade av skratt bara de tittade på varandra. Hur gulligt som helst.
På resortet har vi hängt varje dag hittills. Barnen har inte fått så mycket vattenvana i och med att vi inte varit på så mycket hotell med barnvänliga pooler,  så första dagen blev det vattenlekar. Stora tjejen var lite reserverad till en början men sen började hon simma runt som om hon inte gjort annat. Härligt att se att i stort sett varenda unge gillar vatten. Själv är jag sådär halvförtjust i att bada. Man ser massa barn som kissar i vattnet. En unge satt och lekte med några flourtabletter, sen kaskadkräktes han och föräldrarna tittade bara lite förstrött.
Sen hittade vi "barninhängnaden" ett inhängnat område  med barnpool, leksaker, klätterställningar. Det kostar pengar att gå in men de kan i alla fall kolla barnen om man ska på toaletten, och de får kompisar på en kvart.
Men nu börjar jag få lite lappsjuka så planen var att åka till Eilat idag. Dock försov vi oss, maken vaknade kvart i nio och vi andra ännu senare. Så vi får planera bättre till imorn. Skumt det här med tiden, igår vaknade lilleman halvsju, man kan aldrig veta.
Maten är ett gissel. Jag är ju aningens anal när det gäller mat, men maken har släppt det och låter mig bestämma. Kände mig lite uppgiven första kvällen då dottern knappt ätit nånting förutom vitt bröd, (vilket jag ser som luft)  Men nu har vi kommit in i matkulturen. Det är kanske inte så barnvänligt med mellanösternmat, men å andra sidan har vi aldrig vant dem vid korv och hamburgare i vilket fall, så det funkar fint. Enda minuset är att grytorna ibland är lite för starkt kryddade. Jag snor äpplen, bananer och hårdkokta ägg från frukosten, sen har jag med mig äppeljuicekoncentrat hemifrån, så mellanmålen är kirrade.
En kväll hängde dottern med en åttaåring som visade henne dessertbordet. Hon fick nåt marshmallowaktigt som man doppade i flytande choklad. Ögonen tindrade. Hon hade glömt bort det till nästa kväll som tur var. Maken gjorde en variant, skivade banander och hällde på chokladsåsen, så grymt gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar