lördag 16 juni 2012

Lång dag

Dottern har lagt sig sent hela veckan, och vi har varit tvungna att väcka henne på morgonen då vi varit tvungna att lämna på dagis tidigt, så det har känts lite jobbigt. Så i morse drog jag nitlotten med att sova med lilleman som vaknade vid halvåtta. Dottern sov med pappa till kvart i nio.
Men jag och myspojken hade hur trevligt som helst, läste alla böcker jag kunde hitta. Fick lite dåligt samvete att jag inte läser så mycket för honom, så jag tog igen det nu. Han satt som ett ljus och lyssnade och pekade intresserat. Löjligt mycket visste han vad det var, även om en get fick vara katän, och jag som inte kan låta bli sa bra, katten.
I veckan hade jag och mannen varit på utvecklingssamtal och det var inte med lite stolthet jag satt där och fick höra om mitt fantastiska barn. Man ska inte skryta men jag kände verkligen hur pedagogen känner för min son. Hur han är intresserad av så många aktiviteter, hur han leker självständigt, att han smakar på all mat, tyr sig till personalen, kan leka med samma sak rätt länge, vara helt inne i sin lek, men ändå titta upp och söka upp "sin" pedagog för att sedan leka vidare, städar undan efter sig, klär på sig, pratar extremt mycket, går på pottan två gånger per dag. Kan inte förstå att han snart är ett och ett halvt år.
Han är min lilla skruttunge och det är härligt när man har så stort förtroende för det ställe där han kommer att tillbringa så många timmar av sitt liv.
När alla vaknat började vi fixa vi för utflykt på Ekerö. Vi skulle på en stor veteranflygdag.
Barnen var kitade med flygoveraller och pilotjackor med schyssta märken på. De var ställets stora attraktion. Och på gott humör var de. Sprang runt och lekte och busade med folk.
Flyga fick jag göra också. Ett Tiger Mothplan. Asläbbigt var det, som berg-o-dalbana fanns aningens mer dödsångest.
Hade för en gångs skull planerat med massor med mat en hel kylväska fick följa med. Fiskade upp lite mat när de minst anade det. Vädret var ju sjukt dåligt, så det var inte så mycket folk som käkade glass och sånt, så det slapp jag också. Hade kokat några ägg, pasta, gjort mackor, potatissallad och hade med kyckling. Och massa hallon och blåbär, lite salta pinnar, hade med äppelmust.
Vid fem började lilleman se lite spak ut, så jag la honom en timme för att vi skulle kunna äta middag utan gnäll. Funkade klockrent. Tanken var att vi skulle ha sovit över och festat hela natten lång, men jag kände inte för att lämna kidsen i ett tält, så de höll istället ut till runt 22, så packade vi ihop och åkte hem. Ibland är det skönt att kunna skylla på kidsen för att få sova i sin egen säng och vakna upp utsövd. Så det ska jag göra nu.
Godnatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar