lördag 19 maj 2012

Älskade långhelg

Provade en ny grej med dottern. Maken åkte ju ut på några ärenden ganska sent i gårkväll, så jag satte på dottern pyjamas och borstade hennes tänder. Runt åtta sov hon som en stock i bilen, så lyfte vi bara över henne i sängen. Lite gnäll, men hon somnade om efter fem minuter.

Idag vaknade jag kvart över sju och bestämde mig för att dra ut till hästen och ta en tur. Tyst och lugnt. Fågelkvitter. Bra start på dagen. Och att komma hem till påklädda, ätna, nöjda barn, guld.
Sen skulle jag och dottern iväg till en gammal barndomsvän på lunch.
Vi åkte i väg och blev väl mottagna med iskall Prosecco, varm laxsallad och sjukt goda pannkakor till barnen. (Jag vet för jag provsmakade :-) Tiden rusade iväg, var där i fem-sex timmar.
Så himla lyxigt att kunna dela på sig och ha kvalitetstid med sin dotter. Hon sprang och lekte med min kompis äldre dotter, lekte vid oss, lyssnade på sin mor. Inget gnäll inga utbrott.
Lilleman hänger nästan alltid med mig då jag är hemma med honom halvtid, tänker knappt på att han är med, han är alltid glad och go. Vad jag än ska göra, handla, laga mat, påta i trädgården, så är han vid min sida, fogar sig i det mesta. Har aldrig brytt mig om öppna förskolan och sånt med honom, har liksom inte känt att jag haft tid.
Nu fick maken vara med om samma sak. De var på en flygdag, hade en riktig grabbdag. Lilleman hade suttit på motorhuven och hejat på folk, gått runt och kramats och dansat till musik. Visade även magen, tungan och pekade på sin och andras näsor vid befallning.

Kvällen avslutades med en gigantisk familjesushi där alla åt så de storknade. Dottern fick efter ca fem rullar laxmani, så vi fick beställa en niobitars lax till utan ris. Slurp sa det. Sånt gläder en "feeder"mamma.
Jag älskar långhelger. Dock tappar jag lite kontrollen över min någon pedantiska mathållning. På ett sätt är det skönt när jag får en dag för mig själv så jag kan förbereda lite middagar, baka bröd, göra lite snacks till barnen. Känner att jag tappar det lite, men jag samlar snart ihop mig!
Måste få nån sorts ny rutin då vi ska vara lediga ca 7-8 veckor tillsammans i sommar. Det kommer bli mycket båtåka och övernattningar, den dagen (gud förbjude) jag serverar ravioli ur en konservburk skjuter jag mig :-)

Håller även på att hejja på allt jag planterat. Potatis, blommor, örter, grönsaker, ja allt möjligt börjar lite av mitt slit se dagens ljus. Myntan är ännu pytteliten, basilikan börjar krokna lite, tomatplantorna har blivit riktigt stora. Försöker att inte titta varje dag så det ska hända lite mer, men jag är som ett barn på julafton, måste titta och peta hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar