onsdag 23 maj 2012

Ikea är ingen för en eco queen

Åkte som sagt till Ikea. Försökte hålla ett öppet sinne. Det var typ inge folk, den 23, soligt väder, runt lunchtid, mitt i veckan, jackpot!  Mannen början knorra redan vid parkeringen att han var hungrig. De gånger jag har varit där, är det korven som lockat mest för honom, för vi äter inte så mycket sånt här hemma, men insåg att mannen måste utfodras. Men vilket smart ställe, de ställer ut grejor som de (mannen) tror vi behöver så all tid gick åt att säga, nej, nej, neeeeej, den där ska vi definitivt inte ha. I vår familj är det mannen som är shopaholic och jag som håller i pengarna och tycker det mesta i onödigt. Känns lite som ombytta roller. Jag vill av miljöskäl inte ha massa grejor, men sen vet jag inte alltid om det man köper på impuls är så genomtänkt, så då får det vara. Men denna gången gick det förvånansvärt bra. Barnen har nu fått varsin byrå, varsin sänglampa istället för en skitful lampa som kostade fem kronor på en loppis.
När vi gått igenom halva varuhuset kom så resturangen, en väldigt ren variant av en vägkrog. Menyn var riktigt trevlig, det gick ju inte att se på den att allt var halvfabrikat och pulver.
Mannen tog maxiportionen med 16 köttbullar, jag tog strömming. Pulvermos till det. Strömmingen var god! Alla kanske har varit i denna "restaurang" utom jag, men vagnarna såg ut som rollatorer och tankarna gick mot hur det kommer se ut när man är fast på ett pensionärshem, och rullar runt sin smaklösa mat.

När man kommer ut är det ju en hel mataffär med rymdmat. Saft, godis, chips, konserver, frysta pannkakor, köttbullar, tårtor. Undrar lite vem som köper detta samtidigt som man kanske köpt ett kök eller en garderob.
Men nu till humorn i det hela. Det mesta mat som säljs är ju alltså fryst eller tål rumstemperatur, och så på bästa försäljningsplatsen, säljer de en bok som heter "Hemlagat är bäst"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar