söndag 20 maj 2012

Sommar!

Nu är verkligen sommaren här!
Haft en lycklig dag med min lilla familj. Fixat och donat i trädgården, tvättat och hängde upp tvätten på klädstrecket.
Sen kom vår älskade matlåda, med massa god mat till veckan. Men vi fuskade inte och åt upp lite rester. Hittade en bit fläskkotlett som jag panerade och sen en pestosallad till det. Enkelt och bra. Dottern tuggade mest och spottade ut, hon försökte i alla fall. Fattar inte riktigt, hon har tjugo tänder, lilleman typ fyra, hur kommer det sig att allt går i honom?
Låter henne hållas. Bara hon sitter med oss och inte gnäller. Men sen några timmar senare var hon ju lite hungrig och då kom äggtjatet upp igen. Måste väl säga att det är bättre än leverpastej, men ägg kanske inte är så bra att äta för mycket av. (Jag tror jag har hört/läst det nånstans. Nån som vet? Måste googla på det. Hon skippar gulan, den matar hon lilleman med. Han kommer växa om henne snart.
Hittade en bra sida om ägg: http://traningslara.se/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/
Fast på en annan sida stod det ju även att det mesta nyttiga var ju i gulan. Jaja, hon får i sig det när jag maxar med ägg i hennes pannkakor istället...

En dröm jag har är att skaffa en hönsgård. Det vore fantastiskt. Höns har ett så förjävligt liv. Jag köper bara ekologiska ägg, men det är inte säkert att de haft det så bra de heller. Men tänk att få komma ut och plocka sina ägg och göra fantastiska maträtter från dessa ägg. Och att kunna bestämma vad hönsen ska äta.
Min svärmor köper inget ekologiskt, inte ens mjölk. Jag kan inte förstå varför, det är nästan ingen skillnad i pris. Man kan inte garantera att det inte finns antibiotika och att de ätit genmanipulerat foder, men lite bättre måste det ändå vara.
Jag köper nästan bara gammaldags mjölk, så slipper man även homogeniseringen, vad spelar nån procent fett hit och dit för roll? Min make tycker det är lite äckligt när det simmar små fettkulor i kaffet, men jag tycker det bara är roligt, för jag vet att det han tänker på är när jag gjorde en latte på min modersmjölk. Det var humor! Hahaha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar