fredag 18 maj 2012

Hejja Norge

Halvnorsk som jag är har jag vissa skyldigheter gentemot min mor.. En av dem är att gå i syttende maitåget till Skansen den 17 maj. Stressar iväg med en motvillig make, han tar alltid bilen överallt, men denna gången ska vi åka kommunalt, för jag tycker bil i stan är totalt onödigt. Min man hatar att åka tunnelbana. Vi är försenade, precis när vi kommer till spärren är det kö, tåget kommer. Jag hoppar över spärren och öppnar för barnvagnen så springer vi. Så min make var nu måttligt road över att först få åka tunnelbana sen till råga på allt planka. Men vi hann till tåget. Barnen hade traditionsenliga folkdräkter, hur sött kan det bli? Tåget var helt ok. När vi kommer till Skansen är det kaos. Det är tusen norrmän och sen är det även röd dag så det är galet mycket folk. Vi går till Lillskansen. Hade ganska höga förväntningar, men det gick inte att se nånting, fanns det en get, stod det 15-20 ungar och försökte klappa. Var det ett fönster man skulle titta in i, fick man bara hålla upp ungen så den fick se lite och peka. Den omtalade nappmaskinen var redan trasig. Hur länge har det varit öppet? En månad, två? Men vi hade en mysig dag. På eftermiddagen gick vi på en lunch och då fick man skämmas lagom över treåringen som ratade allt ätbart. Köttbullar och prinskorv gick totalbort, fick tillslut i henne lite gravad lax efter att ha sagt att det var sushi. Sen var det glassbuffee, min mamma tittar på mig frågande om hon kan ta med dottern och hennes kusiner. Javisst hon har ju ätit så bra säger jag ironiskt. Hon får lite glass men sitter mest och kladdar. Hittar lite vindruvor och då blir det fart på henne. Äter och äter och äter. Vi åker kommunalt även hem, dottern sjunger unnnnnelbana, unnnnnnelbana, hon tyckte det var det mest spännande på hela dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar