fredag 18 maj 2012

Tröttmössetjafs

När vi kommer hem vid halvsju, bestämmer vi att barnen ska få lite att äta och gå och lägga sig. Maken "ska bara" fixa några saker i garaget. Tiden går. När klockan är över sju tar han en snorig dotter på en liten tur. (Bilen ör en öppen historia) Vid kvart i åtta när lilleman får tröttspelet ringer jag maken och frågar vad barnen ska äta och vad i h-e han håller på med. Alla är trötta, lilleman ligger på golvet och skriker så jag börjar koka välling till honom, i det skicket kommer han inte kunna vänta på middag. Jag gör den i alla fall på gammaldags mjölk. Dottern puttar denna lilla trötta lillebror en gång för mycket så jag sätter ut dottern barfota utanför. Hon skriker som en stucken gris. Lilleman blir lagd av maken och jag frågar om tandborstning och det glömde han såklart. Maken går in i skafferiet och ska lösa matproblemet. Kommer ut med en ett-årsburk till dottern. Vid det här laget har jag nästan sagt upp kontakten med honom. Dottern vill nu äta maten kall direkt ur burken. Mitt i detta ska tilläggas att vi ska bort tidigt i morgon bitti, och vi har ganska morgontrötta barn, så jag står i detta kaoset och försöker steka amerikanska pannkakor som vi kan ta med och äta till frukost i bilen när vi dragit upp dem. Och som inte det vore nog har vi bjudit några vänner till mamma på fika i morn eftermiddag. (På fredagen ska vi till Nyköping där maken har ett dykjobb) Jag är ju inte den som köper bullar på Statoil, så för att spä på kaoset står jag och gör tre rabarberpajer. Mannen frågar vem som ska lägga dottern men får nåt muttrande svar från mig som inte kan missförstås. Jag är arg som ett bi men är ändå lite avundsjuk på mannen som spelar instrument på gehör och spelar lite barnvisor på gitarren bara sådär. Gör klart mina pajer och pannkakor till tonerna av Teddybjörnen Fredriksson. Ler lite. När mannen kommer ner är jag ändå fortfarande arg, så han får städa köket också.. Vi äter ingen middag. Ridå :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar