söndag 6 maj 2012

Det här med eko..

Vad är ekologiskt?
Det är ett ganska väl använt ord och för mig är det inte livsviktigt om något är ekologiskt. För mig är en produkt inget jag knappt tittar på om den inte är ren eller innehåller saker som på jag vet är farlig. Men det kan lika gärna vara en KRAVmärkt produkt som jag väljer bort.
Det här med att tänka på vad jag handlar är inget jag tänker på, om ni förstår vad jag menar. Jag kommer inte bara hem med några sliskiga flingor för att det råkade bli så. Bara för att det är en glad bebis på framsidan av något betyder det inte riktigt att den produkten är bra för min bebis. Det som fick mig såsom många andra att få upp ögonen för riktig mat var när jag läste Den hemliga kocken och Äkta vara av Mats-Erik Nilsson.
Att välja bort flour i tandkräm eller aluminium i deodorant är viktigt för mig. Om jag har slut på schampo så är det inte Ica jag går till för att köpa nytt, om det är slut sätter jag hellre på mig en keps. Läste Badskumt av Katarina Johansson och den är så sjukt läskig och även om jag visste mycket som stod där var det en ögonöppnare att se det i print.
Jag har aldrig följt särskilt många bloggar, men har nu börjat läsa lite och kommit på att det här med att vara noga med maten, prata om att laga mat även fast man är trött, göra sin egen sylt eller saft behöver inte vara något fult. För det är så jag har känt. Att rulla köttbullar är att överprestera. På facebook kan folk skriva att de ger sina barn O´boy och rostmackor med marmelad för att de inte orkar mer, för att i nästa veva säga att det var för att de varit lediga hela sommaren.
Det är fult att vara mån om sitt barn. De ska drivas upp på korv och välling, det har ingen dött av.
En kompis som har ett underviktigt barn som vägrar att äta lagar ingen mat alls till sitt barn för det är ju ingen idé. Då blir det snabbmakaroner, fiskbullar och falukorv. En sån måltid har typ lika mycket näring i sig som en påse Gott och Blandat hörde jag en gång.. Hmm, om mitt barn inte åt så bra, det lilla jag då skulle få i dom, vill jag inte att det ska vara det bästa som då finns att tillgå?
Nu blev det lite svamligt. Jag känner mig lite ostrukturerad såhär i början, men det kommer bli bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar